Wszelkie prawa zastrzeżone
STATUT TOWARZYSTWA TURYSTÓW PRZYRODNIKÓW I KRAJOZNAWCÓW
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: Towarzystwo Turystów Przyrodników i Krajoznawców, w dalszej część Statutu zwane Towarzystwem.
§ 2.
- Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
- Siedzibą władz Towarzystwa jest miasto stołeczne Warszawa.
§ 3.
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie przepisów obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4.
Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o takich samych lub podobnych celach.
§ 5.
Towarzystwo ma prawo używać pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz skrótu w następującej formie: TTPiK.
§ 6.
- Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
ROZDZIAŁ II
CELE I SPOSOBY DZIŁANIA
§ 7.
Celem Towarzystwa jest:
1. skupianie aktywnych turystów przyrodników i krajoznawców;
2. pogłębianie umiłowania kraju ojczystego, a zwłaszcza jego regionów geograficznych, przyrodniczych i historycznych;
3. szerzenie edukacji ekologicznej i przyrodniczej oraz z dziedzin historii, sztuki, kultury i tradycji Polski;
4. pielęgnowanie polskości i rozwój świadomości narodowej;
5. aktywne uczestnictwo w ochronie dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski;
6. działalność szkoleniowa i informacyjna;
7. upowszechnianie nauk o kulturze fizycznej oraz nauk przyrodniczych.
8. działalność na rzecz turystyki i krajoznawstwa;
9. działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
10. działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
11. działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym;
12. działalność na rzecz wspomagania rozwoju wspólnot i społeczności lokalnych;
13. działalność na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
14. działalność na rzecz ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
15. działalność na rzecz nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
16. działalność na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego;
17. działalność na rzecz promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
18. działalność na rzecz przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
19. działalność na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka.
§ 8.
Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
- gromadzenie materiałów edukacyjnych dla członków Towarzystwa, krajoznawców, turystów, itp.;
- współpracę z instytucjami naukowymi, muzealnymi, bibliotekami, parkami narodowymi i krajobrazowymi, nadleśnictwami i innymi organami administracji leśnej;
- współpracę z organami administracji publicznej i organami samorządowymi;
- współpracę ze stowarzyszeniami, fundacjami i organizacjami o takich samych lub podobnych celach;
- udzielanie wsparcia szkołom i organizacjom młodzieżowym w krzewieniu wiedzy przyrodniczej, geograficznej i historycznej;
- interweniowanie w wypadku zagrożeń obiektów zabytkowych i chronionych lub wartości obszarów i obiektów przyrody;
- podejmowanie działań na rzecz integracji europejskiej w zakresie działalności statutowej Towarzystwa;
- organizację i prowadzenie szkoleń, kursów, wykładów i innych form edukacji, w tym w ramach doskonalenia zawodowego nauczycieli i kadry pedagogicznej, w zakresie działalności statutowej Towarzystwa,
- organizację i prowadzenie prac naukowo – badawczych oraz wykonywanie ekspertyz;
- prowadzenie działalności wydawniczej na podstawie obowiązujących przepisów.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 9.
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych;
- wspierających;
- honorowych.
§ 10.
- Członkiem zwyczajnym może być:
- obywatel polski, mający pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiony praw publicznych;
- małoletni w wieku 16 – 18 lat;
- małoletni poniżej 16 lat za zgodą przedstawicieli ustawowych;
- cudzoziemiec popierający cele statutowe Towarzystwa.
- Osoba określona w pkt. 1. po złożeniu deklaracji pisemnej członkowstwa i przyjęciu przez Zarząd Towarzystwa oraz biorąca aktywny udział w turystyce krajowej.
§ 11.
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje poparcie finansowe i na podstawie pisemnej deklaracji zostanie przyjęta przez Zarząd Towarzystwa.
§ 12.
Godność członka honorowego Towarzystwa nadaje Walne Zebranie Członków osobom szczególnie zasłużonym w dziedzinie krzewienia turystyki, krajoznawstwa, przyrody lub/i dla rozwoju Towarzystwa.
§ 13.
- Członkowie zwyczajni maja prawo do:
- czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa;
- zgłaszania wniosków dotyczących działalności Towarzystwa;
- korzystania z materiałów edukacyjnych;
- udziału w zebraniach oraz wszelkich imprezach, wycieczkach edukacyjnych i krajoznawczych organizowanych przez Towarzystwo.
- członkowie małoletni poniżej 16 r. ż. nie mają prawa do udziału w głosowaniu w Walnych Zebraniach Członków Towarzystwa i prawa określonego w pkt. 1, ust.1.
§ 14.
Członkowie wspierający mają prawo do:
- uczestniczenia w Walnych Zebraniach Członków Towarzystwa z głosem doradczym (osoba prawna za pośrednictwem swojego przedstawiciela);
- praw zawartych w § 13, pkt. 1., ust. 3. i 4.
§ 15.
Członkowie honorowi posiadają wszelkie prawa członków zwyczajnych i są zwolnieni od obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 16.
Członkowie zwyczajni maja obowiązek:
- przyczyniania się do realizacji celów Towarzystwa;
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał Zarządu Towarzystwa;
- uczestniczenia w działalności Towarzystwa;
- opłacania składek członkowskich w wysokości ustalonej rzez Zarząd Towarzystwa.
§ 17.
Członkowie wspierający mają obowiązek:
- popierania działalności Towarzystwa;
- przestrzegania postanowień Statutu i uchwał Zarządu Towarzystwa.
- regularnego opłacania zadeklarowanej składki.
§ 18.
Członkowstwo zwyczajne ustaje w przypadku:
- dobrowolnego, zgłoszonego Zarządowi Towarzystwa wystąpienia na piśmie;
- skreślenia z listy członków rzez Zarząd Towarzystwa za:
- działalność na szkodę Towarzystwa;
- nie przestrzeganie postanowień Statutu i uchwał;
- z powodu utraty praw publicznych;
- naruszenia zasad o ochronie przyrody i ochronie zabytków;
- śmierci członka;
- nie opłacania składek członkowskich co najmniej przez 6 miesięcy.
§ 19.
Członkowstwo wspierające ustaje w przypadku:
- dobrowolnego, zgłoszonego Zarządowi Towarzystwa wystąpienia na piśmie;
- nie opłacania zadeklarowanej składki członkowskiej za okres ponad 1 roku;
- skreślenia z listy członków przez Zarząd Towarzystwa z powodu określonego w § 18, pkt. 2;
- utraty osobowości prawnej;
§ 20.
- Członkowi skreślonemu z listy członków przysługuje w terminie 30 dni, od daty powiadomienia o skreśleniu, prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania Członków.
- Członek skreślony z powodu nieopłacania składek może być przywrócony w prawach członkach po uiszczeniu zaległych składek.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 21.
- Najwyższą władzą towarzystwa jest Walne Zebranie Członków.
- Naczelną władzą Towarzystwa, w okres pomiędzy Walnymi Zebranie Członków, jest Zarząd Towarzystwa, który kieruje działalnością Towarzystwa zgodnie z zakresem działań określonych w Statucie i uchwałach Walnego Zebranie Członków;
- Organem kontroli wewnętrznej jest Komisja Rewizyjna.
§ 22.
- Kadencja władz Towarzystwa trwa 5 lat. Wybór do tych władz odbywa się w głosowaniu tajnym podczas Walnego Zebrania Członków, większością głosów, przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
- Członkowie Towarzystwa mogą być wybierani tylko do jednego organu władzy Towarzystwa.
- W przypadku pojawienia się wakatów w Zarządzie Towarzystwa lub/i Komisji Rewizyjnej, w trakcie ich kadencji, zostaje zwołane nadzwyczajne Walne Zebranie Członków.
- Członkowie władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje honorowo.
§ 23.
- Każda władza Towarzystwa opracowuje własny regulamin działania.
- Regulaminy Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej wymagają zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków.
§ 24.
- Walne Zebranie Członków wybiera spośród siebie Przewodniczącego i Sekretarza Zebrania.
- Walne Zebranie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 25.
Zwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Towarzystwa co 5 lat, informując (listownie, telefonicznie, itp.) o terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, najpóźniej 14 dni przed terminem obrad.
§ 26.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Towarzystwa:
- z inicjatywy własnej;
- na wniosek komisji Rewizyjnej;
- na wniosek co najmniej 7 członków Towarzystwa.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków winno być zwołane najpóźniej w terminie dwóch miesięcy od dnia zgłoszenia wniosku i obraduje ono wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 27.
W Walnym Zebraniu Członków uczestniczą:
- członkowie zwyczajni Towarzystwa i członkowie honorowi z głosem stanowiącym;
- członkowie wspierający (osoba prawna za pośrednictwem swojego przedstawiciela) z głosem doradczym.
§ 28.
Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków.
§ 29.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
- uchwalanie kierunków działalności Towarzystwa;
- wybór Zarządu Towarzystwa – Prezesa, Sekretarza i jednego członka oraz członków Komisji Rewizyjnej;
- zatwierdzanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany Statutu i rozwiązania się Towarzystwa;
- rozpatrywanie wniosków Zarządu Towarzystwa i Komisji Rewizyjnej;
- nadawanie i pozbawianie godności członka honorowego na wniosek zgłoszony przez członków;
- rozpatrywanie odwołań w sprawach skreślenia z listy członków.
§ 30.
- Zarząd Towarzystwa składa się z Prezesa, Sekretarza i jednego członka wybranych przez Walne Zebranie Członków.
- Zarząd Towarzystwa, za swoją działalność, odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.
- Posiedzenia Zarządu Towarzystwa odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w roku. Posiedzenia zwołuje i przewodniczy im Prezes Zarządu Towarzystwa lub Sekretarz.
- Do ważności uchwał podejmowanych przez Zarząd Towarzystwa wymagana jest obecność wszystkich członków Zarządu. Uchwały Zarządu Towarzystwa zapadają większością głosów.
§ 31.
Do kompetencji Zarządu Towarzystwa należy:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
- podejmowanie uchwał w sprawie działalności statutowej Towarzystwa;
- zwoływanie Walnego Zebrania Członków;
- zarządzanie funduszami Towarzystwa;
- podejmowanie uchwał w sprawie tworzenia funduszy przeznaczonych na działalność statutową Towarzystwa;
- uchwalanie wysokości składek członkowskich;
- wnioskowanie o nadanie tytułu członka honorowego;
- przyjmowanie członków wspierających;
- rozpatrywanie wniosków Komisji Rewizyjnej.
§ 32.
- Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków, którzy spośród siebie wybierają Przewodniczącego.
- Komisja Rewizyjna za swoją działalność odpowiada przed Walnym Zebranie Członków.
- Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz w roku. Posiedzenia zwołuje i przewodniczy im Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
- Komisja Rewizyjna przyjmuje swoje decyzje w formie uchwał, które zapadają jednomyślnie.
§ 33.
Do kompetencji Komisji rewizyjnej należy:
- przeprowadzenie, co najmniej raz w roku, kontroli całokształtu działalności Towarzystwa;
- występowanie do Zarządu Towarzystwa z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądaniem wyjaśnień na piśmie;
- przedstawienie sprawozdania z kontroli działalności Towarzystwa na forum Walnego Zebrania Członków.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK TOWARZYSTWA
§ 34.
- Na majątek Towarzystwa składają się:
- składki członkowskie;
- darowizny, spadki, zapisy z zachowaniem obowiązujących przepisów;
- dotacje;
- dochody z własnej działalności Towarzystwa w ramach działalności odpłatnej pożytku publicznego.
- Towarzystwo może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach.
§ 35.
- Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy Prezesa i Sekretarza.
- Wszelkie dokumenty w sprawach merytorycznych i organizacyjnych są podpisywane przez Prezesa i Sekretarza.
ROZDZIAŁ VI
ZMIANA STATUTU, ROZWIĄZANIE TOWARZYSTWA
§ 36.
Uchwałę o zmianie Statutu podejmuje Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej 1/2 uprawnionych do głosowania.
§ 37.
- Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie Członków większością 3/4 głosów przy obecności 2/3 ogólnej liczby uprawnionych do głosowania.
- Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określ jednocześnie przeznaczenie majątku Towarzystwa.
- W przypadku podjęcia uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, likwidatorem Towarzystwa jest Zarząd Towarzystwa.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 38.
Towarzystwo rozpoczyna działalność z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego.